موضوعات




مرتضی قربانی دبیرریاضی آموزش و پرورش ناحیه 4اصفهان در این سایت مطالب درسی و نمونه سوالات از دروس مختلف و همچنین مطالب مختلف علمی دیگر قرار داده ام این سایت درجهت استفاده دانش آموزان عزیز راه اندازی شده است.اگردانش آموزی درموردمطلبی مشکل داشت می تواند مطلب خودرادرسایت بگذارد تادرصورت امکان به آن پاسخ داده شود.
Tarahi : soha-design

برترین مطالب

نظر سنجی

Tarahi : soha-design
Tarahi : soha-design

   جذب مدرس
   جذب معلم و مدرس خصوصی برای سایت از تمامی شهر ها و برای تمامی دروس(جهت اطلاع بیشتر کلیک کنید)

Tarahi : soha-design

   تدریس خصوصی
   هم اکنون میتوانید با عضویت در سایت با نازل ترین قیمت معلم خصوصی داشته باشید(جهت اطلاع بیشتر کلیک کنید)

Tarahi : soha-design

   دانلود نمونه سوال
   بهترین و کمیاب ترین جزوات آموزشی و سوالات درسی را میتوانید از سایت ما دانلود کنید


عید فطر

فرارسیدن عید فطر در سراسر ایران به شكل های مختلف جشن گرفته می شود. گرچه این جشن ها نقاط اشتراك زیادی دارند اما گاهی تفاوت هایی نیز در نحوه برگزاری آنها مشاهده می شود.
در یزد، در روز عید فطر بعد از خواندن نماز صبح، اغلب افطار نمی كنند و با طلوع آفتاب به مساجد رفته و بعد از پذیرایی، فطریه خود را می پردازند. در اكثر نقاط یزد هم بعد از خواندن نماز به قبرستان می روند و نماز عید فطر را بر مزار می خوانند و فاتحه ای قرایت می شود. كسانی هم كه نذری دارند نقل و خرما بین نمازگزاران تقسیم می كنند.
در خوزستان عید فطر، مانند عید نوروز برگزار می شود. مردم لباس های نو می پوشند به دیدن یكدیگر می روند و به كوچكترها عیدی می دهند. همچنین در روز عید فطر مردم به دیدن خانواده هایی می روند كه در یك سال قمری گذشته افرادی از خانواده شان را از دست داده اند. رسم دیگری در خوزستان اجرا می شد و مردم در دسته های چند نفری به دیدن اقوام خود می رفتند و در مسیر، افراد دیگری به آنها می پیوستند كه گاه تعدادشان به ۲۰۰ نفر هم می رسید البته این رسم اكنون فقط در روستاها اجرا می شود. ضمن آن كه در روز عید فطر معمولا با شربت زعفران و دارچین از میهمانان پذیرایی می كنند. آخرین روز ماه رمضان هم به عید در گذشتگان معروف است و مردم خیرات می دهند.
در بندر ریگ از توابع استان بوشهر نیز در شب آخر ماه رمضان وقتی برای مردم رویت هلال ماه شوال محرز می شود، در نیمه های شب و قبل از اذان صبح گروه گروه به مزار مردگان عزیمت كرده و برای آمرزش مردگان خود نیایش می كنند و نماز عید سعید فطر را همزمان با نقاط دیگر اقامه می كنند. بعد از برپایی نماز فطر، مردان گروه گروه جهت قرایت فاتحه و تسلیت گفتن به بستگان مردگان كه در حسینیه ها و مساجد مستقر هستند، مراجعه و با‌ آنان ابراز همدردی می كنند.
در بوشهر مردم به خانه های امام جماعت شهر می روند و با كشیدن كِل و هلهله و فرستادن صلوات او را به مسجد می آورند و در بین راه بر سرش نقل و نبات می ریزند. پس از خواندن نماز عید فطر باز هم امام جماعت را با شادی به منزل باز می گردانند و او نیز با شربت و شیرینی از نمازگزاران پذیرایی می كند.
در جزیره كیش مردم با شوقی وصف ناپذیر به استقبال ماه رمضان می روند و با اندوه این ماه را بدرقه می كنند. در سه شب آخر ماه مبارك رمضان، بعد از پایان مراسم قرایت قرآن در «مجلسی خانه» ندای «الوداع الوداع یا شهرالله» بلند می شود كه به صورت همخوانی و با آهنگی غم انگیز از اندوه مومنان به خاطر تمام شدن میهمانی خدا حكایت دارد. در آخرین شب ماه رمضان و با پایان یافتن این مراسم كه بومیان كیش به آن مجلس «ختم بخش» می گویند، قاریان هر «مجلسی خانه» به دیدن دیگر مومنان می روند و از سوی صاحب مجلسی خانه ها به گرمی استقبال و پذیرایی می شوند.
در روز عید فطر همچون تمام نقاط جهان اسلام، مسمانان با برپایی آیین نماز ویژه این عید یكی از پرشكوه ترین همایش های دینی مذهبی را به نمایش می گذراندند. علاوه بر شهرهای ایران در كشورهای مسلمان نیز مراسم این عید باشكوه خاصی برگزار می شود. اوج جشن و شادی مردم عراق در آخر ماه رمضان و عید سعید فطر است كه در این مناسبت دید و بازدیدهای خانوادگی افزایش می یابد و مردم به زیارت ائمه اطهار و زیارتگاه های مقدس می روند. عید فطر در عراق معمولا چهار روز به طول می كشد و در این مدت مردم به اعضای كوچك فامیل عیدی می دهند.
در پاكستان نیز بزرگ ترین عید مسلمانان، عید فطر است. اهدای صدقه زكات (فطریه) و كمك های مالی به مستمندان آرزوی همه است. چند روز قبل از شب عید انواع و اقسام البسه و زیورآلات به فروش می رسد و مراسم سنتی جشن و شادی در همه اقشار مردم به مناسبت های عید فطر برگزار می شود. سه روز به طور رسمی از طرف دولت تعطیل اعلام می شود. كودكان و نوجوانان و خردسالان به طور خاص انواع لباس ها را از قبل تهیه می كنند و برخی به خاطر شور و شعف زیادالوصف نوجوانان این روز را عید كودكان می گویند. به دلیل این ویژگی ها و اهتمام مردم به این جشن مذهبی این روز پربركت، همانند نوعی روز ملی جلوه گر می شود، حتی در سنن و آداب مردمی اولین روز را روز عید، دومین روز را «شروع» و سومین روز را «مرو» می گویند كه نشانه اهمیت این جشن مذهبی نزد مردم مسلمان این كشور است. این جشن در پاكستان با آداب و سنن مجاز محلی و ملی عجین شده است.

<!-- [if gte mso 9]>

عيد فطر يكى از دو عيد بزرگ در سنت اسلامى است كه درباره آن احاديث و روايات بيشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار كه ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشاميدن و بسيارى از كارهاى مباح ديگر امتناع ورزيده اند، اكنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستين روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند مىطلبند، اجر و پاداشى كه خود خداوند به آنان وعده داده است.

اميرالمؤمنين على(عليه السلام) در يكى از اعياد فطر خطبه‏اى خوانده ‏اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بيم داده‏ اند.

خطب اميرالمومنين على بن ابى طالب عليه السلام يوم الفطر فقال: ايها الناس! ان يومكم هذا يوم يثاب فيه المحسنون و يخسر فيه المبطلون و هواشبه بيوم قيامكم، فاذكروا بخروجكم من منازلكم الى مصلاكم خروجكم من الاجداث الى ربكم و اذكروا بوقوفكم فى مصلاكم و وقوفكم بين يدى ربكم، و اذكروا برجوعكم الى منازلكم، رجوعكم الى منازلكم فى الجنه.

عباد الله! ان ادنى ما للصائمين و الصائمات ان يناديهم ملك فى آخر يوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لكم ما سلف من ذنوبكم فانظروا كيف تكونون فيما تستانفون (1)

اى مردم! اين روز شما روزى است كه نيكوكاران در آن پاداش مى‏گيرند و زيانكاران و تبهكاران در آن مايوس و نا اميد مى‏گردند و اين شباهتى زياد به روز قيامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جايگاه نماز عيد شدن به ياد آوريد خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوى پروردگار، و با ايستادن در جايگاه نماز به ياد آوريد ايستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت‏به سوى منازل خود، متذكر شويد بازگشتتان را به سوى منازلتان در بهشت‏برين، اى بندگان خدا، كمترين چيزى كه به زنان و مردان روزه‏دار داده مى‏شود اين است كه فرشته‏اى در آخرين روز ماه رمضان به آنان ندا مى‏دهد و مى‏گويد:

«هان!بشارتتان باد، اى بندگان خدا كه گناهان گذشته‏تان آمرزيده شد، پس به فكر آينده خويش باشيد كه چگونه بقيه ايام را بگذرانيد

عارف وارسته ملكى تبريزى درباره عيد فطر آورده است: «عيد فطر روزى است كه خداوند آن را از ميان ديگر روزها بر گزيده است و ويژه هديه بخشيدن و جايزه دادن به بندگان خويش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در اين روز نزد حضرت او گرد آيند و بر خوان كرم او بنشينند و ادب بندگى بجاى آرند، چشم اميد به درگاه او دوزند و از خطاهاى خويش پوزش خواهند، نيازهاى خويش به نزد او آرند و آرزوهاى خويش از او خواهند ونيز آنان را وعده و مژده داده است كه هر نيازى به او آرند، بر آوره و بيش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانى و بنده‏نوازى، بخشايش و كارسازى در حق آنان روا دارد كه گمان نيز نمى‏برند.» (2)

روز اول ماه شوال را بدين سبب عيد فطر خوانده‏اند كه در اين روز، امر امساك و صوم از خوردن و آشاميدن برداشته شده و رخصت داده شد كه مؤمنان در روز افطار كنند و روزه خود را بشكنند فطر و فطر و فطور به معناى خوردن و آشاميدن، ابتداى خوردن و آشاميدن است و نيز گفته شده است كه به معناى آغاز خوردن و آشاميدن است پس از مدتى از نخوردن و نياشاميدن. ابتداى خوردن و آشاميدن را افطار مى‏نامند و از اين رو است كه پس از اتمام روز و هنگامى كه مغرب شرعى در روزهاى ماه رمضان، شروع مى‏شود انسان افطار مى‏كند يعنى اجازه خوردن پس از امساك از خوردن به او داده مى‏شود.

عيد فطر داراى اعمال و عباداتى است كه در روايات معصومين(علیهم السلام) به آنها پرداخته شده و ادعيه خاصى نيز آمده است.

از سخنان معصومين(علیه السلام) چنين مستفاد مى‏شود كه روز عيد فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در اين روز مستحب است كه انسان بسيار دعا كند و به ياد خدا باشدو روز خود را به بطالت و تنبلى نگذراند و خير دنيا و آخرت را بطلبد. و در قنوت نماز عيد مى‏خوانيم:

«... اسئلك بحق هذا اليوم الذى جعلته للمسلمين عيدا و لمحمد صلى الله عليه و آله ذخرا و شرفا و كرامة و مزيدا ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تدخلنى فى كل خيرادخلت فيه محمدا و آل محمد و ان تخرجنى من كل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتك عليه و عليهم اللهم انى اسالك خير ما سئلك عبادك الصالحون و اعوذ بك مما استعاذ منه عبادك المخلصون‏»

بارالها! به حق اين روزى كه آن را براى مسلمانان عيد و براى محمد(صلی الله علیه و اله) ذخيره و شرافت و كرامت و فضيلت قرار دادى از تو مى‏خواهم كه بر محمد و آل محمد درود بفرستى و مرا در هر خيرى وارد كنى كه محمد و آل محمد را در آن وارد كردى و از هر سوء و بدى خارج سازى كه محمد و آل محمد را خارج ساختى، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو مى‏طلبم آنچه بندگان شايسته‏ات از تو خواستند و به تو پناه مى‏برم از آنچه بندگان خالصت‏به تو پناه بردند.

در صحيفه سجاديه نيز دعايى از امام سجاد(علیه السلام) به مناسبت وداع ماه مبارك رمضان و استقبال عيد سعيد فطر وارد شده است:«اللهم صل على محمد و آله و اجبر مصيبتنا بشهرنا و بارك لنا فى يوم عيدنا و فطرنا و اجعله من خير يوم مر علينا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفى من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب اليك فى يوم فطرنا الذى جعلته للمؤمنين عيدا و سرورا و لاهل ملتك مجمعا و محتشدا، من كل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ينطوى على رجوع الى

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصيبت ما را در اين ماه جبران كن و روز فطر را بر ما عيدى مبارك و خجسته بگردان و آن را از بهترين روزهايى قرار ده كه بر ما گذشته است كه در اين روز بيشتر ما را مورد عفو قرار دهى و گناهانمان را بشوئى و خداوندا بر ما ببخشايى آنچه در پنهان و آشكارا گناه گردانيم ... خداوندا! در اين روز عيد فطرمان كه براى مؤمنان روز عيد و خوشحالى و براى مسلمانان روز اجتماع و گردهمائى قرار دادى از هر گناهى كه مرتكب شده‏ايم و هر كار بدى كه كرده‏ايم و هر نيت ناشايسته‏اى كه در ضميرمان نقش بسته است‏به سوى تو باز مى‏گرديم و توبه مى‏كنيم، توبه‏اى كه در آن بازگشت‏به گناه هرگز نباشد و بازگشتى كه در آن هرگز روى آوردن به معصيت نباشد. بارالها! اين عيد را بر تمام مؤمنان مبارك گردان و در اين روز، ما را توفيق بازگشت‏به سويت و توبه از گناهان عطا فرما.» (3)

مفهوم عيد در فرهنگ اسلامی

واژه عيد در اصل از فعل عاد (عود) يعود اشتقاق يافته است. معانى مختلفى براى آن ذكر كرده‏اند، از جمله: «خوى گرفته‏»، «هر چه باز آيد از اندوه و بيمارى و غم و انديشه و مانند آن‏»، «روز فراهم آمدن قوم‏»، «هر روز كه در آن، انجمن يا تذكار فضيلت مند يا حادثه بزرگى باشد»، گويند از آن رو به اين نام خوانده شده است كه هر سال شادى نوينى باز آرد. (4)

ابن منظور در لسان العرب گفته است كه برخى بر آن هستند كه اصل واژه عيد از «عادة‏» است، زيرا آنان (قوم)، بر جمع آمدن در آن روز، عادت كرده‏اند. (5)

چنانكه گفته شده است: القلب يعتاده من حبها عيد.

و نيز يزيد بن حكم ثقفى در ستايش سليمان بن عبد الملك گفته است:

امسى باسماء هذا القلب معمودا اذا اقول صحا يعتاده عيدا (6)

به گفته ازهرى: عيد در نزد عرب، زمانى است كه در آن شادى‏ها و يا اندوه‏ها، باز مى‏گردد و تكرار مى‏شود. ابن اعرابى آن را منحصر به شادى‏ها دانسته است. (7)

واژه عيد تنها يك بار در قرآن به كار رفته است:

اللهم انزل علينا مائدة من السماء تكنون لنا عيدا لاولنا و آخرنا و آية منك (سورة مائده / آيه 114) در تفسير نمونه ذيل اين آيه گفته شده است: «عيد در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است، و لذا به روزهايى كه مشكلات از قوم و جمعيتى بر طرف مى‏شود و بازگشت‏به پيروزيها و راحتى‏هاى نخستين مى‏كند عيد گفته مى‏شود، و در اعياد اسلامى به مناسب اينكه در پرتو اطاعت‏يك ماه مبارك رمضان و يا انجام فريضه بزرگ حج، صفا و پاكى فطرى نخستين به روح و جان باز مى‏گردد، و آلودگى‏ها كه بر خلاف فطرت است، از ميان مى‏رود، عيد گفته شده است و از آنجا كه روز نزول مائده روز بازگشت‏به پيروزى و پاكى و ايمان به خدا بوده است‏حضرت مسيح (علیه السلام) آن را عيد ناميده، و همانطور كه در روايات وارد شده نزول مائده در روز يكشنبه بود و شايد يكى از علل احترام روز يكشنبه در نظر مسيحيان نيز همين بوده است، و اگر در روايتى كه از على(ع) نقل شده مى‏خوانيم «و كل يوم لا يعصى الله فيه فهو يوم عيد» هر روز كه در آن معصيت‏خدا نشود روز عيد است‏» نيز اشاره به همين موضوع است، زيرا روز ترك گناه، روز پيروزى و پاكى و بازگشت‏به فطرت نخستين است.» (8)

در روايات معصومين(علیهم السلام) نيز بارها به اين موضوع اشاره شده است، همچنانكه گذشت امير المومنين على(ع) هر روزى كه در آن معصيت و گناه نشود، روز عيد خوانده است.

از سويد بن غفله نقل شده است كه گفت: در روز عيد بر امير المؤمنين على(ع) وارد شدم و ديدم كه نزد او نان گندم و خطيفه (9) و ملبنة (10) است. پس به آن حضرت عرض كردم روز عيد و خطيفه؟!.

پس از آن حضرت فرمود: انما هذا عيد من غفرله، اين عيد كسى است كه آمرزيده شده است. (11)

و نيز در يكى از اعياد، آن حضرت فرمود: «انما هو عيد لمن قبل الله صيامه، و شكر قيامه، و كل يوم لا يعصى الله فيه فهو يوم عيد»، «امروز تنها عيد كسى است كه خداوند روزه‏اش را پذيرفته، عبادتش را سپاس گزارده است، هر روزى كه خداوند مورد نافرمانى قرار نگيرد، عيد راستين استدر روايات اسلامى براى اعياد به ويژه اعياد مذهبى از جمله عيد فطر، آداب و رسوم خاصى توصيه شده در حديثى از معصوم(علیهم السلام) آمده است.

«زينوا اعيادكم بالتكبير» عيدهاى خودتان را با تكبير زينت‏بخشيد.

«زينوا العيدين بالتهليل و التكبير و التحميد و التقديس‏


مطالب مشابه:
ارسال نظر
نام:*
ایمیل:*
نظر:
کد امنیتی:*

تقویم

<    «  مرداد 1396  »    >
شیدسچپج
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
 Tarahi : soha-design

آمار سایت

آمار مطالب

یک ساعت پیش: 0
امروز: 125
این ماه: 1620
کل: 9587
کل نظرات: 56

آمار کاربران

یک ساعت پیش: 12
امروز: 276
این ماه: 4399
کل: 166026
بن شدگان: 0
جدیدترین عضو: RandyRehkop4

استخاره با قرآن کریم


آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 


/div>